Spring naar inhoud

Risico's 2022

9.1 Risicomanagement

Het werk van Woonforte gaat gepaard met risico’s. Om deze te beheersen, is het belangrijk om inzicht te hebben en te houden in deze risico’s. Woonforte is transparant over deze risico’s en onzekerheden. Via goed risicomanagement zorgen wij voor voldoende zekerheid om onze strategische doelstellingen uit de Missie, Visie & Strategie (MVS) op een verantwoorde manier te behalen. 

9.1.1 Risicomanagementproces

Het risicomanagementproces is een manier om risico’s op een gestructureerde wijze in kaart te brengen, te beoordelen en te beheersen. Binnen het risicomanagementproces gaat het om identificatie en beoordeling van risico’s die de realisatie van de doelstellingen bedreigen. Het gaat om identificeren, classificeren, kwantificeren en beheersen van risico’s. 

Prioritering van de risico’s gebeurt op basis van de omvang van de risico’s en is in lijn met de risicobereidheid. Aan de hand van een kans- en impactmatrix wordt aan de voorkant een inschatting gemaakt van de hoogte van de risico’s. Door het koppelen van de schadestatistiek kan achteraf bepaald worden hoe vaak een ingeschat risico zich heeft voorgedaan en wat de impact ervan is geweest. De beheersmaatregelen en het risicomanagementproces worden periodiek gemonitord. 

Woonforte heeft haar raamwerk voor risicomanagement gebaseerd op het COSO-model. Het COSO-model gaat over strategie, effectiviteit en efficiëntie van de bedrijfsprocessen en de naleving van wet- en regelgeving. Daarbij zijn de volgende invalshoeken relevant: 

  • governance en cultuur; 
  • strategie en doelstellingen; 
  • prestatie; 
  • review en herziening. 

Woonforte wil ‘in control’ zijn. Dit betekent dat Woonforte: 

  • haar doelstellingen uit de MVS realiseert tegen acceptabele risico’s; 
  • vaststelt dat de juiste dingen op de juiste manier gedaan worden (o.a. juistheid en betrouwbaarheid van gegevens, naleven procedures); 
  • de organisatie monitort en zichzelf continu wil ontwikkelen en verbeteren (o.a. uitvoeren audits, risicoanalyses, rapportages, opstellen procesbeschrijvingen, verbetervoorstellen); 
  • voldoet aan wet- en regelgeving. 

9.1.2 Risicobereidheid

Het bepalen van de risicobereidheid maakt deel uit van de strategie. Risicobereidheid is de ruimte die we onszelf als bedrijf geven om te ondernemen. 

In het beleid risicomanagement is de generieke risicobereidheid van Woonforte beschreven met de focus op het bereiken van strategische en maatschappelijke doelen en de organisatiecultuur. Woonforte wil een professionele, integere, wendbare en toekomstbestendige organisatie zijn waarbij de mens (medewerker en huurder) centraal staat. Woonforte is een maatschappelijke organisatie. Gelet op haar maatschappelijke en sociale taak geeft Woonforte er de voorkeur aan om weinig risico’s te lopen. Daarom is de generieke risicobereidheid van Woonforte risicoavers (we vermijden risico’s zoveel mogelijk), risicodefensief (we geven er de voorkeur aan weinig risico’s te lopen) of risiconeutraal (we wegen risico’s en kansen tegen elkaar af, en nemen dan een besluit). 

Naast de generieke risicobereidheid hebben we een specifieke tolerantiegrens gesteld per prestatie-indicator. Prestatie-indicatoren worden jaarlijks (opnieuw) bepaald bij het opstellen van de begroting. Afwijkingen in de realisatie ten opzichte van de tolerantiegrenzen worden tussentijds geanalyseerd in de Balanced Score Card en waar nodig vindt bijsturing plaats. 

Prioritering van de risico’s gaat op basis van de omvang van de risico’s en is in lijn met de risicobereidheid. We werken met (financiële normen) en toetspunten. In het 1e kwartaal 2023 wordt de risicobereidheid opnieuw uitgewerkt en binnen de organisatie gedeeld en besproken.

9.1.3 Verankering risicomanagement in de organisatie

Risicomanagement maakt deel uit van het interne beheersingssysteem van Woonforte. Het is geen op zichzelf staand vakgebied, maar heeft raakvlakken met control en processen. Interne beheersing is gericht op het verkrijgen van een redelijke mate van zekerheid over het bereiken van doelstellingen. 

Het ‘three lines'-model is een methode om te laten zien dat de organisatie in control is en dat de belangrijkste risico’s goed beheerst worden. Woonforte past dit model toe bij de inrichting van het risicomanagement. Het model structureert de rollen en verantwoordelijkheden bij het op orde krijgen en houden van het risicomanagement. Binnen het ‘three lines'-model heeft elke ‘verdedigingslinie’ zijn eigen verantwoordelijkheid in de beheersing van risico’s.

9.1.4 Indeling van risico's

Bij Woonforte zijn de risico’s ingedeeld in drie categorieën:

  1. Strategische risico’s die bij de kaderbrief en begroting (tweemaal per jaar) besproken worden (bespreken kerncijfers financiële sturing). 
  2. Strategische risico’s die per kwartaal in het MT worden besproken.Het gaat hier veelal om de prestatie-indicatoren die niet aan de norm voldoen en de te treffen beheermaatregelen (bespreken sturingsdashboard).
  3. Operationele risico’s die continu aandacht vragen.

9.2 Prestaties in 2022

9.2.1 Wat is gedaan met strategische risico's?

In de MVS zijn volkshuisvestelijke doelstellingen opgenomen met een beoogde realisatie op de middellange termijn (tot 2030). In 2022 zijn de doelen in de MVS aangepast. Ieder strategisch risico heeft een directe relatie met een strategisch doel uit de MVS. Om die reden zijn na het aanpassen van de doelen ook de strategische risico’s opnieuw inhoudelijk geanalyseerd, besproken en vastgesteld. De oorzaken en gevolgen van de risico’s zijn opnieuw in kaart gebracht om vervolgens beheersmaatregelen te treffen die de kans verkleinen dat de oorzaken zich voordoen.

De strategische risico’s zijn uitgewerkt in een (geactualiseerde) risicokaart. Dit is een Infographic met de belangrijkste strategische doelen van Woonforte op een rij. Per doel is zichtbaar welke bijbehorende strategische risico’s er zijn, met een toelichting per risico, welke beheersingsstrategie er gekozen is, welke beheers- en verbetermaatregelen er zijn en wie de risico-eigenaar is. 

Daarnaast bespreekt het MT per kwartaal bij de BSC de risico’s.

9.2.2 Wat is gedaan met operationele risico's?

Woonforte is bezig met het actualiseren en optimaliseren van de processen en het implementeren van een G(overnance) R(isicomanagement) C(ontrol)-platform. Onder procesmanagement verstaan we de interne beheersing en optimalisatie van de bedrijfsvoering van Woonforte.

Processen 
Procesmanagement begint bij het goed beschrijven van de processen. Een proces bestaat uit alle acties die we nemen om een dienst of product te leveren. Als we die acties hebben beschreven (wie doet wat en in welke volgorde) en vastgesteld, dan moeten wij ons allemaal houden aan deze afspraken.  
Per geüpdatet proces worden de belangrijkste risico’s uitgewerkt en vastgelegd in Mavim. De risico-eigenaar is de proceseigenaar en dit is altijd een MT-lid. Het management is verantwoordelijk voor de feitelijke inrichting van processen waarbij de risicoanalyse en risicobereidheid moet worden omgezet in het feitelijk beheersen van de risico’s.

Risicomanagement 
Risicomanagement is ook een belangrijk onderdeel van procesmanagement. Ieder proces start met het bepalen van het doel van het proces. Aan de hand van de doelstelling worden de risico’s van het proces in kaart gebracht en door erop te anticiperen zorgen we ervoor dat de processen soepel en ongestoord verlopen en we voortdurend in control blijven.

In het project 'actualiseren en optimaliseren van processen' leggen de betrokkenen binnen de organisatie met elkaar de manier van werken vast. De betrokkenen worden daarbij ook uitgedaagd om na denken over operationele risico’s die er binnen het proces zijn. De betrokkenheid wordt verder vergroot door gezamenlijk KPI’s af te spreken.

Interne controle 
Procesmanagement kan niet zonder interne controle. We controleren regelmatig of de procesafspraken goed worden nageleefd. De informatie over de interne controle heeft een plek in de Mavim Portal.  

Privacy en informatiebeveiliging 
Informatiebeveiliging en privacy moeten we in alle processen goed borgen. Als we dat niet doen, lopen we grote risico’s op imagoschade. Omdat het zulke belangrijke randvoorwaarden in alle processen zijn, is privacy opgenomen in Mavim en dit gebeurt op een later moment ook voor informatiebeveiliging.

9.2.3 Wat is verder nog gedaan?

Over de belangrijkste risico’s rapporteren we in de kwartaalrapportages aan het bestuur en de Raad van Commissarissen. Daarbij wordt inzicht gegeven in de genomen maatregelen. Als dat nodig is, wordt tussentijds gerapporteerd. In het jaarverslag legt het bestuur hierover verantwoording af.

9.3 Risico's, onzekerheden en beheersmaatregelen (op basis van Richtlijn 400)

9.3.1 Risico's ten aanzien van de strategie

De belangrijkste strategische risico’s op dit moment:  

Politieke onvoorspelbaarheid en instabiliteit 

Het risico dat veranderingen in het politieke speelveld onze corporatie raken, is onverminderd groot. Als de politiek de corporatiesector verplichtingen oplegt, kan dat ertoe leiden dat wij onze eigen strategie niet geheel kunnen uitvoeren door gebrek aan tijd en/of geld. Wel zijn er bindende prestatieafspraken op landelijk niveau (Nationale Prestatieafspraken woningcorporaties) gemaakt, waarin volkshuisvestelijke opgaven tot en met 2030 zijn opgenomen. 

De druk op de woningmarkt is onverminderd hoog. Kabinet en gemeente kunnen deze druk verlichten zodat woningcorporaties meer (betaalbare) woningen kunnen bouwen en meer kunnen investeren in verduurzaming. Uiteraard geeft het wegvallen van de verhuurdersheffing een forse verlichting. Hier tegenover staan echter de Nationale Prestatieafspraken, waarin bindende prestatieafspraken zijn benoemd voor een verdubbeling van de bouwproductie van sociale huurwoningen, vergaande verduurzaming, huurmatiging, een verplichte huurverlaging voor de laagste inkomens, investeringen in woningverbetering en het aanpakken van vocht- en schimmelproblemen.  

Door de hoge energieprijzen en hoge inflatie hebben steeds meer mensen moeite om de eindjes aan elkaar te knopen. Daarom zijn in de Nationale Prestatieafspraken maatregelen opgenomen om de betaalbaarheid van het huren te garanderen. Van grote impact op de corporatie is dat huren niet meer de inflatie volgen, maar de cao-loonontwikkeling. Deze maatregel, hoe begrijpelijk ook uit het oogpunt van betaalbaarheid, betekent echter wel dat de ontwikkeling van de inkomsten achter zal blijven bij de kostenontwikkeling. Daarnaast krijgen huurders met een inkomen op of onder 120% van sociaal minimum een huurverlaging naar € 550 per maand (volgens Nationale Prestatieafspraken gebaseerd op prijspeil 2020). Deze maatregelen betekenen een aanscherping van ons beleid.  

Het Rijk wil opnieuw de regie nemen als het gaat om volkshuisvesting. Er wordt een wetsvoorstel voorbereid waarin wordt vastgelegd hoe het Rijk weer de regie kan voeren over het volkshuisvestingsbeleid (Wet versterken regie volkshuisvesting). De afspraken krijgen steeds meer een bindend karakter, met als gevolg minder keuzevrijheid voor corporaties.  

Realisatie nieuwbouwportefeuille 

In 2022 en verder, ligt de focus op het realiseren van de nieuwbouwproductie en het op gang brengen van de doorstroming. 

Beschikbaarheid en stijgende kosten van (bouw)materialen en arbeid 

De bouwkosten stijgen steeds harder. Ook ontstaat een gebrek aan (bouw)materialen en arbeid. Als deze stijging doorzet, zullen de hogere kosten kunnen leiden tot minder nieuwbouwwoningen en meer druk op het nieuwbouwprogramma. De hoge kosten van materiaal en arbeid hebben niet alleen impact op het aantal nieuwbouwwoningen dat we kunnen bouwen. Ook de betaalbaarheid van de huren en de realisatie van verduurzamingsdoelstellingen komen steeds meer onder druk te staan. Huurstijgingen als gevolg van de hoge kosten van materiaal en arbeid zijn niet of beperkt mogelijk (en willen we ook niet) maar zorgt er wel voor dat de verdiencapaciteit verder onder druk komt te staan. 

Duurzaamheidsopgave 

De duurzaamheidsopgave is actueler dan ooit. Van té ambitieus is eigenlijk geen sprake meer. Wel is het het risico dat we onvoldoende invulling kunnen geven aan de verduurzaming van de portefeuille en de prestatieafspraken - waardoor duurzaamheidsambities niet gerealiseerd worden - in 2022 groter geworden. Verduurzaming van bezit hangt af van het beschikbare budget. We willen ons bezit verduurzamen maar hebben ook andere maatschappelijke taken. 

In het verlengde van het Klimaatakkoord heeft Woonforte de ambitie om de woningvoorraad in 2050 zoveel als mogelijk CO2 neutraal te maken. Wij willen in navolging van het Klimaatakkoord ook 55% afname van CO2-uitstoot realiseren in 2030. Naast de (jaarlijkse) prestatieafspraken met de gemeente Alphen aan den Rijn zijn er inmiddels ook bindende Nationale Prestatieafspraken vastgelegd. 

Oorlog in Oekraïne 

Door de oorlog in de Oekraïne is een enorme vluchtelingenstroom ontstaan. De druk op de woningmarkt was al hoog en neemt door de toestroom van vluchtelingen uit Oekraïne toe. De behoefte aan (betaalbare) woningen wordt hierdoor nog groter. Naast de vluchtelingenstroom gaat de oorlog in Oekraïne Woonforte op meer vlakken raken. De economische gevolgen van onder andere de energiecrisis raken onze huurders direct in de portemonnee. We houden er rekening mee dat de huurachterstanden de komende tijd zullen stijgen. 

Verkoop van huurwoningen

Wij merken dat de verkoopmarkt van de woningen ook veranderd is in de loop van 2022. De stijgende hypotheekrente zorgt ervoor dat huurders en andere kandidaten minder geld kunnen lenen. Bovendien zien wij dat de bedragen bij de biedingen aanzienlijk zijn gedaald. 

9.3.2 Risico's ten aanzien van operationele activiteiten

Dit zijn risico’s en onzekerheden die de effectiviteit en efficiëntie van de operationele activiteiten beïnvloeden en daarmee vooral betrekking hebben op de processen, mensen en systemen en van invloed kunnen zijn op de kortetermijndoelstellingen. 

Informatiebeveiliging en -continuïteit 

Intern is door het Team Informatiebeveiliging een risicoanalyse uitgevoerd ten aanzien van informatiebeveiliging. De belangrijkste risico’s die uit deze risicoanalyse naar voren kwamen zijn: menselijke fouten/handelingen, cybercriminaliteit (ransomware, virussen en cyberattacks), bedrijfsonderbreking, onvoldoende regelen/niet goed regelen van contractvorming en gedeelde verantwoordelijkheid in samenwerkingsverbanden. 

Bij de bepaling van de belangrijkste risico’s is naast de risicoanalyse gebruik gemaakt van de uitgevoerde IT-audit door de accountant, de gehouden pentesten en  en de ransomware-inventarisatie van de verzekeringsmaatschappij. Ook onze technische ondersteuner geeft input ten aanzien van informatiebeveiliging. In 2022 zijn drie beheersmaatregelen genomen om de belangrijkste risico’s uit de risicoanalyse informatiebeveiliging verder te beperken:

  • het verder toepassen van MFA (Multi Factor Authenticatie); 
  • aanpassen local administrator rechten;  
  • inrichting van het Microsoft Compliance Center (vanuit project SharePoint).  

Ook is er in 2022 een cyberverzekering afgesloten. Daarnaast is het informatiebeveiligingsbeleid recentelijk geactualiseerd naar de NEN27001/2013 en NEN27002/2017. In het 1e kwartaal 2023 is gestart met het opstellen van een continuïteitsplan. Het vergroten van het bewustzijn van medewerkers op het gebied van informatiebeveiliging is een doorlopende activiteit. 

9.3.3 Risico's ten aanzien van de financiële positie

Dit zijn de risico’s en onzekerheden met betrekking tot de financiële positie van Woonforte. Woonforte wil de financiële positie nu en in de toekomst in lijn brengen en houden met onze organisatiedoelen, en wel zodanig dat de financiële continuïteit wordt gewaarborgd tegen aanvaardbare risico’s en de beschikbare middelen doelmatig worden ingezet. 

Continuïteitsrisico 

Woonforte past uitgangspunten gericht op een duurzaam bedrijfsmodel toe. De essentie van dit model is dat het kasstromen genererende vermogen van de vastgoedportefeuille op langere termijn op een bepaald minimaal niveau blijft. De in de begroting 2023 opgenomen activiteiten en programma’s leveren een relevante bijdrage aan het bereiken van de doelstellingen uit de MVS. Op basis van de financiële sturingsindicatoren in relatie tot de externe normen en interne streefwaarden, concludeert Woonforte dat er sprake is van een financieel haalbaar en verantwoord beleid. Daarbij is rekening gehouden met relevante risico’s en is ook gekeken naar de financiële effecten op langere termijn. Woonforte is financieel gezond. 

In de begroting 2023 is rekening gehouden met de Nationale Prestatieafspraken Volkshuisvesting. De Nationale Prestatieafspraken Volkshuisvesting zijn in lijn met de MVS van Woonforte waarin bindende (landelijke) prestatieafspraken zijn vastgelegd in ruil voor de afschaffing van de verhuurderheffing vanaf 2023.  

Op dit moment (januari 2023) is de regionale woondeal voor onze regio nog niet ondertekend. Dat wil zeggen dat de prestatieafspraken op gemeentelijk niveau, en daarmee de exacte opgave voor Woonforte, nog niet concreet zijn. Woonforte zal nieuwe doorrekeningen maken bij het concreter worden van de gevolgen van de Nationale Prestatieafspraken en de regionale woondeal. 

(Her)financieringsrisico en onzekerheden in mogelijkheden om financiering aan te trekken 

Gelet op de borgingsmogelijkheden bij het WSW heeft Woonforte geen financieringsrisico. In 2022 is er een extra aflossing gedaan van € 10 miljoen en is € 35 miljoen niet opnieuw aangetrokken door vertraging / uitstel van projecten. 

Renterisico 

Door renterisicomanagement beperkt Woonforte de gevoeligheid voor renteschommelingen in de tijd door een evenwichtige spreiding van de renterisico’s. Het relatief bedrijfseconomische renterisico is in 2022 binnen de intern gestelde norm gebleven. 

Liquiditeitsrisico 

Het waken over de beschikbaarheid van liquiditeit is een belangrijk aandachtsgebied van treasury. De korte en middellange liquiditeitsplanning zijn in het treasury-jaarplan opgenomen. De treasury-commissie bespreekt deze per kwartaal of als dat gewenst is tussentijds. Woonforte heeft in 2022 geen liquiditeitsproblemen gehad. 

9.3.4 Risico's ten aanzien van de financiële verslaglegging

Hieronder vallen risico’s en onzekerheden die van invloed kunnen zijn op de interne en externe financiële verslaglegging. 

Onvoldoende kwaliteit en niet tijdige beschikbaarheid verslaggeving 

Er zijn verschillende maatregelen getroffen om deze risico’s tot een acceptabel niveau te verlagen. Denk aan het toepassen van definities en standaarden in de eigen administratie en informatievoorziening en het verbeteren en borgen van de kwaliteit van data. 

Subjectiviteit waarderingsvraagstukken 

Een betrouwbare uitkomst van de waardering van de vastgoedportefeuille op marktwaarde in verhuurde staat is geborgd door verschillende maatregelen. 

  1. Organisatie: verschillende rollen (beheer vastgoed, vastgoedsturing, administratie en control) zijn op basis van functiescheiding belegd. 
  2. Taxatie: de externe taxateur maakt voor een derde deel jaarlijks een volledige taxatie. Het overige deel van de woningen, BOG/MOG en parkeerplaatsen wordt door de taxateur gewaardeerd met een markttechnische update. 
  3. Benchmark: de uitkomsten worden gerelateerd aan marktontwikkelingen en -trends. Daarnaast vindt een analyse plaats met de WOZ-waarden. 
  4. Datakwaliteit: Woonforte heeft maatregelen genomen waardoor de datakwaliteit die relevant is voor de marktwaardewaardering op het vereiste niveau is. 
  5. Afstemming: aan het einde van het proces vindt afstemming plaats tussen alle betrokkenen in het proces. Het betreft medewerkers, taxateurs en accountant. Besproken worden de kwaliteit van het proces, de datakwaliteit, opvallende trends en afspraken over verbeterpunten. Geconcludeerd is dat de datakwaliteit goed is. 

9.3.5 Risico's ten aanzien van wet- en regelgeving

Dit zijn risico’s en onzekerheden die voortvloeien uit wetten en regels (zowel intern als extern) en die een directe invloed hebben op de organisatie en/of de bedrijfsprocessen. 
Woonforte heeft de verantwoordelijkheid voor compliance belegd per discipline. Primair is de proceseigenaar verantwoordelijk. Er wordt onderscheid gemaakt in externe regels (wet- en regelgeving, richtlijnen) en interne regels(reglementen en procedures, toepassen van beleid).

Veiligheid & gezondheid (asbest, legionella, koolmonoxide en brandveiligheid en bouwkundige gebreken)

Er is een stuurgroep Safety en Security die de risico’s van veiligheid en gezondheid gestructureerd ter hand neemt aan de hand van de risicokaart Safety & Security. Ieder jaar wordt een risicoanalyse uitgevoerd en de risicokaart geactualiseerd. De uit te voeren activiteiten uit de risicoanalyse worden in een jaarplan voor het volgende jaar opgenomen. 

Ieder kwartaal wordt er door Burghgraef van Tiel een risicoanalyse uitgevoerd t.b.v. de brandverzekering. Er wordt een aantal complexen geselecteerd en er vindt een schouw plaats. De resultaten worden vastgelegd in een schouwrapport. De stuurgroep Safety en Security analyseert de zaken uit de schouwrapporten, prioriteert de eventuele vervolgacties, legt de bevindingen vast in een apart document en rapporteert aan de manager Vastgoed.

In 2022 is er een asbestincident geweest. Geconcludeerd is dat het informeren van betrokkenen beter in het proces geborgd moet worden, zeker als de vondst van asbest niet het gevolg is van projectmatige werkzaamheden. Hier wordt opvolging aan gegeven.

Europese privacywet

Woonforte vindt het belangrijk dat de privacy van onze huurders, woningzoekenden, relaties en medewerkersgoed gewaarborgd is. Het gedrag van medewerkers is een cruciale factor als het gaat om bescherming van persoonsgegevens. De Europese Algemene Verordening Gegevensbescherming is bij Woonforte geïmplementeerd. De privacy officer is verantwoordelijk voor het compliance-overleg en zorgt dat Woonforte doorgroeit in privacy-volwassenheid. Woonforteis daardoor voldoende compliant.

In 2022 hebben negen incidenten plaatsgevonden waarvan er drie daadwerkelijk gemeld zijn aan de Autoriteit persoonsgegevens. Woonforte volgt een transparant beleid en betrokkenen worden altijd geïnformeerd door de veroorzaker. Dit draagt - naast de zogenoemde awareness-activiteiten – bij aan bewustwording.

Frauderisicoanalyse en organisatie specifieke risico’s

Frauderisico’s en risico’s die het imago kunnen schaden beïnvloeden meestal de effectiviteit en efficiëntie van de operationele activiteiten en hebben daarmee meestal betrekking op processen, mensen en systemen. Frauderisico’s en risico’s die het imago kunnen schaden zijn daarom gecategoriseerd onder de operationele risico’s. Het risico op fraude maakt integraal onderdeel uit van de interne controlewerkzaamheden. Het heeft verhoogde aandacht bij de volgende processen:

  • Verwerken verhuurmutatie (woningtoewijzingen, vaststellen huurprijs, doorbelasten onderhoudskosten, woonfraude). 

Woningtoewijzingen 
Het toewijzen van sociale huurwoningen door woningcorporaties moet vanzelfsprekend eerlijk en transparant gebeuren. Hoewel in het algemeen het aantal misstanden in de woonruimtetoewijzing door corporatiemedewerkers beperkt is en corporaties hier doorgaans goed tegen optreden, blijft dit zeker gegeven de woningkrapte omgeven met verhoogde risico’s. Woonforte heeft als onderdeel van haar 'three lines'-beheersing de tweedelijnstoetsing belegd binnen afdeling Wonen. Met het oog op voornoemde verhoogde risico’s heeft Woonforte ook een derdelijns toetsing belegd bij de controller.

  • Verwerken verkopen verhuureenheden.
  • Incasseren huur (opbrengstverantwoording). 
  • Onderhoud (planmatig) (aanbesteden). 

Onderhoudsuitgaven 
De aan Woonforte in rekening gebrachte onderhoudsnota’s omvatten zowel een prijs- als hoeveelheidscomponent, waarbij ten aanzien van beide componenten aantoonbare interne beheersingsmaatregelen zijn ingebed. Zo hanteert Woonforte onder meer prijsvergelijkingen (al dan niet middels aanbesteding) en vindt prijscontrole op de in rekening gebrachte bedragen plaats aan de hand van met de betreffende leverancier gemaakte afspraken. Ten aanzien van de hoeveelheidscomponent doen opzichters waarnemingen op locatie van de uitgevoerde werkzaamheden en wordt toereikende klachtafhandeling gemonitord.

  • Realiseren nieuwbouw (opdrachtverstrekking).
  • Aanbesteden vastgoed (aanbesteden, opdrachtverstrekking).
  • Betalingsverkeer.

Betalingen 
Het 4-ogenprincipe wordt afgedwongen in de betaalomgeving alsmede bij het wijzigen van crediteurenstamgegevens. Ook worden betaalvoorstellen gecontroleerd. Daarnaast worden betalingsopdrachten altijd door twee medewerkers geautoriseerd. Bovenstaande maatregelen vinden plaats op basis van functiescheiding. Hierdoor wordt het frauderisico met betrekking tot onrechtmatige betalingen gemitigeerd.

  • Crediteurenadministratie.
  • Controle bestand memoriaalboekingen.

Managementbeïnvloeding
Dit risico doet zich met name voor bij de verwerking van (incidentele) schattingsposten in de jaarrekening en er een mogelijkheid is tot het doorbreken van interne beheersingsmaatregelen. Dit kan zich met name manifesteren in zogenaamde ‘memoriaalboekingen’. 

De belangrijkste beheersmaatregel die getroffen is om dit risico te verminderen, is het afdwingen van het 4-ogenprincipe bij het doorvoeren van memoriaalboekingen in het ERP-systeem. Daarnaast wordt steekproefsgewijs een controle uitgevoerd op de memoriaalboekingen. Het risico op onterechte memoriaalboekingen is hiermee voldoende gemitigeerd.

  • Planning en controlcyclus (verslaglegging).
  • Informatiebeveiliging (compliance issues, misbruik).

Woonforte past het 'three lines' model toe. Deze drie lijnen worden ook toegepast in de procesbeschrijvingen. Daarbij wordt rekening gehouden met voldoende functiescheiding tussen de drie lijnen en worden controles meer uitgevoerd in de lijn waar deze horen. Naast de analyse vanuit de processen is een beoordeling gedaan aan de hand van de aanbevelingen vanuit de NBA (Frauderisicobeheersing, aanbevelingen voor bestuurders en toezichthouders d.d. februari 2022).

Het frauderisico krijgt naast interne aandacht ook aandacht van de Aw en de accountant. Er zijn allerlei maatregelen getroffen om dit risico te beheersen. Jaarlijks doet het management een frauderisicobeoordeling en worden maatregelen voor zover nodig aangepast. 

In 2022 waren er geen incidentmeldingen op het gebied van fraude over medewerkers van Woonforte. Ook waren er geen meldingen bij de anonieme meldlijn. 

Beoordeling van de frauderisicobeheersing

In onderstaande tabel is deze beoordeling van de frauderisicobeheersing beschreven: 

Nr. Aanbeveling NBA  Beoordeling Woonforte 
Tone at the top, cultuur en gedrag  Veel aandacht voor duidelijkheid, processen en gedrag.  
    Cultuurtraject 2021 ten behoeve van bevordering gewenst gedrag.  
    Bedrijfsmiddag 29 september 2022 met als thema ‘Integriteit & dilemma’s op de werkvloer’. 
    Woonforte heeft een integriteitscode. 
    Woonforte heeft een gedragscode email- en internetgebruik. 
    Aandacht voor soft controls.  
Aandacht voor werknemers en bestuursleden  Voldoende aandacht voor verbinding vanuit van kernwaarden.  
    Samenwerking met vertrouwenspersonen. 
    Uitvoeren anoniem medewerkerstevredenheids-onderzoek en bespreken uitkomsten met medewerkers (2022). 
Fraudemeldpunt en klokkenluidersregeling  Er is geen fraudemeldpunt aanwezig.  
    Woonforte heeft een klokkenluidersregeling.  
Beloningsbeleid  Beloningsbeleid op basis van Cao Woondiensten.  
Voldoende tegenspraak binnen bestuur en vanuit organisatie  Er is sprake van een open cultuur. 
    Inspraakmogelijkheden vanuit de werknemers: Woonforte heeft een Ondernemingsraad. Ook is er per 8 december 2022 een personeelsvereniging opgericht. 
Interne beheersing  Voldoende interne beheersing op basis van interne en externe audits. 
    In januari 2023 is een frauderisicoanalyse uitgevoerd door de controller. De uitkomsten worden besproken met de accountant en vertaald naar beheersmaatregelen en interne controles om de fraude te bestrijden en/of de eventuele frauderisico’s te verlagen. 
Anti-corruptiemaatregelen en afspraken met klanten en leveranciers  Gebruik van aanbestedingsplan, beleid, te volgen procedures, functiescheiding en interne controles.  
    Woonforte heeft een integriteitscode met richtlijnen t.a.v. accepteren/geven van relatiegeschenken, nevenactiviteiten en belangenverstrengeling. 
    Raadplegen bedrijfsinformatie bij nieuwe leveranciersrelatie groslijst en nabellen leveranciers bij wijzigen bankrekeningnummer. 
Fraudebewustzijn  Vanuit het project actualiseren en optimaliseren van de processen wordt hier vernieuwde aandacht op gevestigd. Interne controles dragen bij aan dit bewustzijn.  
    In augustus 2022 is een risicoanalyse informatiebeveiliging uitgevoerd.  
Administratie en jaarrekening, alsmede schattingsposten in de jaarrekening  Duidelijke uitgangspunten en vastlegging d.m.v. opstellen en vaststellen position papers.  
Versie:
v6.2.23

Met iWink Report maak je professionele online publicaties. Publicaties die je online, in print en als PDF-download kunt aanbieden.

En daarmee voldoe je direct aan de WCAG-wetgeving rond digitale toegankelijkheid.

Eenvoudig, veilig en efficiënt.

Meer over iWink Report