7.1 Doelen en ambities
- Wij willen dat onze huurders onze dienstverlening gemiddeld met ten minste een 8 waarderen.
- Wij streven ernaar dat onze partnerorganisaties tevreden zijn over de samenwerking (gemiddeld minimaal een 8, bij de visitatie).
- Wij willen dat Woonforte een organisatie is waar mensen graag werken. Wij streven daarom naar gemiddeld een 8 in het MTO.
- We willen qua bedrijfslasten minimaal de B-categorie (het gemiddelde) in de Aedes Benchmark scoren.
7.2 Onze aanpak
Wij zorgen dat wij duidelijke afspraken maken en dat wij onze afspraken nakomen. Wij communiceren helder over wat kan en wat we doen.
Wij zetten digitalisering en standaardisering in om onze dienstverlening te optimaliseren.
Wij signaleren wat er in de samenleving, ons werkveld en onze directe omgeving speelt. We verplaatsen ons in onze huurders en relaties en hun belangen. Bij samenwerking streven wij zoveel mogelijk wederkerigheid na.
Wij betrekken huurders en de gemeente bij het opstellen en uitvoeren van ons beleid.
Wij maken prestatieafspraken met de gemeente en huurderorganisatie en zorgen dat wij deze halen.
Wij willen dat Woonforte een organisatie is waar mensen met plezier werken. Om dit te bereiken is het belangrijk dat er een goede energiebalans
wordt ervaren. Door aandacht te geven aan persoonlijke ontwikkeling, afwisselend, uitdagend werk en de samenwerking binnen en tussen de
teams, proberen we de juiste balans te houden.
Wij trainen, coachen en sturen op handelen volgens de bedoeling van onze missie en visie, en onze kernwaarden ‘STOER’.
Wij streven diversiteit en inclusiviteit in onze eigen organisatie na, zodanig dat deze een afspiegeling is van de samenleving.
Wij zorgen dat wij talent aantrekken en aanwezig talent in de organisatie optimaal benutten.
Wij investeren in ontwikkeling, opleiding en duurzame inzetbaarheid van medewerkers.
Wij zijn een lerende organisatie. Wij gebruiken fouten als een waardevolle les. We bespreken casussen met elkaar om samen nieuwe oplossingen te bedenken.
We werken doelmatig. Wij houden voortdurend voor ogen dat wij met maatschappelijke middelen werken en dat wij daar zorgvuldig mee moeten omgaan.
We houden ons aan wet- en regelgeving.
Wij zorgen dat onze organisatie adequaat en efficiënt ingericht is en blijft. Daartoe herijken wij regelmatig onze processen.
Wij digitaliseren, gebruiken data en nieuwe technologieën om onze dienstverlening, en bedrijfsvoering te optimaliseren en om onze woningen te verduurzamen.
Via ons financieel beleid zorgen wij dat Woonforte nu, en op de lange termijn, een financieel gezonde organisatie is.
7.3 Meer focus op missie, visie en strategie
Activiteiten en resultaat 2022
Woonforte is een ambitieuze corporatie. De prioriteit ligt bij nieuwbouw, doorstroming op de woningmarkt en het doelmatiger maken van de organisatie. Om deze ambities te kunnen halen, gaan we het SSP (strategische personeelsplanning) 2024 uitwerken.
Handelen in de geest van de bedoeling
Door de basisprocessen meer te standaardiseren, is meer tijd en ruimte om ‘maatwerk’ bij klanten toe te passen waar nodig.
Ontwikkeltraject
We organiseren trainingen voor leidinggevenden, teams en medewerkers individueel over de uitgangspunten van STOER (Samen, Transparant, Open, Eerlijk en Respect).
Hybride werken
Met de uitkomst van een medewerkerstevredenheidsenquête van begin 2022 is een plan uitgewerkt met uitgangspunten voor hybride werken. De combinatie thuiswerken en op kantoor werken is niet meer weg te denken. Daarover hebben we goede afspraken gemaakt zodat de processen optimaal blijven lopen. Daarnaast is veel gedigitaliseerd, zoals digitale ondertekening in huurcontracten, dat we willen behouden.
7.4 Klanttevredenheid
Activiteiten en resultaat 2022
Wij zorgen dat wij duidelijke afspraken maken en dat wij onze afspraken nakomen. Wij communiceren helder over wat kan en wat we doen.
Klanttevredenheid
Gemiddeld (berekening Aedes Benchmark)
7,8
Nieuwe klant
7,4
Vertrekkende klant
7,9
Reparatieverzoeken
8
Persoonlijk contact beter gewaardeerd
Het proces van vertrekkende klant en nieuwe klant hebben we gewijzigd met de input van een eerder gehouden klantreis. Er kwam een extra inspectiemoment én een checklist met informatie over het goed achterlaten van de woning bij verhuizing. Meer persoonlijk contact in combinatie met een duidelijke checklist zorgt voor een hogere klanttevredenheid.
Klantcontacten
Via Mijn Woonforte
6.812
3.247 via het huurdersportaal en 3.565 reparatieverzoeken (26%) (dit kan zonder inloggen via website)
Totaal
66.380
alle contacten via telefoon, balie, whatsapp, digitaal
Klachtencommissie
Behandeling door de Onafhankelijke Klachtencommissie
3 klachten
waarvan 2 gegrond en 1 ongegrond is verklaard)
Uitleg van behandeling
- 2 klachten zijn gegrond verklaard: daarvan heeft Woonforte het advies overgenomen.
- 1 klacht is ongegrond verklaard.
Overstap naar regionale klachtencommissie
Per 1 oktober 2022 zijn we overgestapt naar de regionale klachtencommissie Klachtencommissie Wonen Zuid-Holland (KCWZH). De onafhankelijke klachtencommissie van Woonforte - bestaande uit een aantal leden - heeft veel jaren klachten behandeld met oog voor het huurdersbelang. De leden waren aan het einde van hun zittingstermijn en de vraag was of we nieuwe leden gingen zoeken of dat we konden aansluiten bij een regionale klachtencommissie. Na acceptatie van Woonforte door deze commissie werd de overstap een feit.
Overleg met bewonerscommissies
Aantal (informele) bewonerscommissies waarmee Woonforte overleg heeft gevoerd
15
Overleg met de huurdersvertegenwoordiging
Woonforte hecht veel waarde aan de Huurdersorganisatie Groene Hart als vertegenwoordiger van alle huurders en als gesprekspartner. Onderwerpen die zijn besproken:
- Begroting 2022
- Prestatieafspraken 2022
- Kaderbrief 2023
- Huurverhoging per 1 juli 2022
- Jaarschijf onderhoud 2022
- Energiearmoede
- Servicekostenbeleid
- Prestentatie hoofdpunten jaarplan 2023
- Keuzemogelijkheid bij nieuwbouw
- Aanpak woningen met E-, F- en G-labels
- Overstap naar regionale klachtencommissie
Aantal x overleg met Huurdersorganisatie Groene Hart
4
Overleg met / zeggenschap voor onze stakeholders
Stakeholdersbijeenkomst
De bijeenkomst met stakeholders vond plaats in februari 2022 en was online. We hebben met 70 personen van onze belangrijke partnerorganisaties gesproken over mensen met een kwetsbare eigenschap. In de deelsessies zijn goede gesprekken gevoerd over het uitgaan van wat mensen wel kunnen, het samen leven en het omarmen van mensen met kwetsbaarheid, verbinding leggen tussen professionals en buren, woonvormen creëren die dit ondersteunen en natuurlijk het samenwerken tussen alle professionals.
Woonbijeenkomst met raadsleden
In 2022 waren er gemeentelijke verkiezingen. Daarom hebben we extra aandacht aan onze relatie met de gemeente besteed. We hebben een reactie op het collegeprogramma gestuurd waarin onze boodschap was: ‘met elkaar de schouders eronder’. Ook hebben we samen met Habeko wonen op 8 juni voor de raadsleden een workshop 'Werken aan wonen' en een excursie langs een paar projecten georganiseerd.
Daarnaast hebben zeven raadsleden een dagje stagegelopen bij Woonforte. Het is belangrijk dat je samen met je belangrijkste partners optrekt. Gelukkig werken we in Alphen aan den Rijn prettig samen.
7.5 Ontwikkeling van de organisatie
Activiteiten en resultaat 2022
Organisatiestructuur
In 2022 is de organisatiestructuur onveranderd gebleven. Wel zijn medewerkers uit dienst gegaan en is onder andere een aantal nieuwe leidinggevenden en managers bij ons begonnen. Het organigram ziet er als volgt uit:
Kennisontwikkeling van medewerkers
Ontwikkeling leiderschapsontwikkeling en cultuur
O.a. door training, workshops en coaching met intervisie worden competenties en vaardigheden meer ontwikkeld. Het leervermogen en aanpassingsvermogen verbeteren, en vooral het samenwerkingsvermogen, is voor zowel medewerkers als leidinggevenden belangrijk.
Verdere ontwikkeling van de medewerkers
- trainingen en coaching (in company en individueel) gericht op upgraden vakkennis, vaardigheden en persoonlijke effectiviteit;
- verbeteren van kennis en kunde over systemen en processen, o.a. opfriscursussen;
- ontwikkeltraject voor leidinggevenden, teams en collega’s;
- via diverse webinars aandacht geven aan (lichamelijk en geestelijk) gezond thuiswerken;
- meer aandacht voor veilig werken: asbestherkenning, omgaan met agressie en herkennen van phishingmails en smishing.
Op een bedrijfsdag in juni hebben alle medewerkers meegewerkt aan het opstellen van de Gouden Klantregels: hoe geef je je collega en de klant een optimale beleving?
Daarnaast zijn twee plenaire kennisbijeenkomsten georganiseerd voor iedereen: één met het thema Nieuwbouw (wat staat er allemaal op de planning) en één met thema Armoede (over onder andere de samenwerking met gemeente).
Modern werken via Sharepoint
We lanceerden een nieuw intranet en gingen vanuit fileservers over naar Sharepoint. Dit maakt het samenwerken makkelijker, efficiënter en veiliger. Daarom gaan we volgend jaar het Nieuwe Werken verder implementeren in de organisatie: Sharepoint (werken met cloud-opslag) en het integreren van Sharepoint en Microsoft Teams. Ook stappen we in 2023 over op Tobias-365 en willen we minimaal nog twee processen robotiseren. Zo leggen we de basis voor efficiënt en fijn samenwerken.
Daarnaast is het verbeteren van beveiliging een belangrijk thema (met doorloop naar 2023):
- het invoeren van MFA op alle applicaties en locaties;
- mobiele device management.
SPP 2024
We staan voor grote veranderingen en uitdagingen. Het is belangrijk dat de medewerkers over de juiste competenties en kennis beschikken, nu en in de toekomst.
Processen verbeteren
In 2022 hebben we in delen van het mutatieproces gerobotiseerde procesautomatisering toegepast. Dat maakt het proces efficiënter en minder foutgevoelig. In totaal zijn dertien processen via robotica geautomatiseerd. Dat is veel meer dan de twee die als doelstelling in het Jaarplan 2022 zijn benoemd.
De datakwaliteit moet beter. Daarom hebben we het proces voor datakwaliteit genormaliseerd. De functioneel beheerders hebben hierin een controlerende rol, elk op hun eigen vakgebied.
Daarnaast zijn we bezig met alle processen opnieuw onder de loep te leggen en de beschrijvingen te actualiseren. Ze worden ook getoetst aan de blauwdruk van het 'three lines'-model. Zie ook hoofdstuk Risico's. In 2022 zijn negen van de veertien processen uitgewerkt en vastgesteld.
7.6 Samenwerking
Activiteiten en resultaat 2022
Corporatieoverleg Alphen aan den Rijn
Ieder kwartaal hebben we overleg met Habeko wonen om zaken af te stemmen. Daarnaast hebben we overleg gehad rondom de (gemeentelijke) prestatieafspraken. We maken afspraken met elkaar die SMART zijn.
Huren in Holland Rijnland
Samen met de andere woningcorporaties in regio Holland Rijnland biedt Woonforte haar vrijkomende huurwoningen aan via het woonruimteverdeelsysteem Huren in Holland Rijnland. We werken binnen de samenwerking samen aan gemeente-overstijgende zaken. We bekijken in dit overleg waar we inkoop gezamenlijk kunnen oppakken.
Samenwerking Groene Hart Corporaties
Binnen dit overleg vindt op bestuurlijk niveau uitwisseling plaats van ervaringen, tips en intervisie en mogelijkheden voor samenwerking. Daarnaast is er tussen controllers en ook tussen P&O-adviseurs regelmatig een uitwisseling van kennis en ervaringen.
7.7 Medewerkers
Resultaat 2022
Aantal fte
104,8
(31-12-2022)
Aantal medewerkers
118
Verzuimpercentage
5,65 %
Verzuimfrequentie
1,36 %
Verhouding man/vrouw
53/65
Binnen wetgeving voldoen wij aan 30% vrouw in de (sub)top: bestuurder 1 x vrouw, Managementteam 1 x vrouw/3 x man, Raad van Commissarissen 2 x vrouw/2 x man (1x vacature).
Gemiddelde leeftijd
50
Inhuurkosten
€ 940.000
(vervanging in verband met ziekte en nog niet ingevulde vacatures)
7.8 Personeelsmanagement
Activiteiten en resultaat 2022
Klokkenluidersregeling en integriteitscode
We hebben de integriteitscode in 2022 geactualiseerd. Daarnaast besteedden wij aandacht aan integriteit door het jaar heen door onder andere:
- de aanwezigheid van een vertrouwenspersoon ongewenste omgangsvormen;
- maatregelen te nemen op het gebied van administratieve organisatie/interne controle, met zowel interne als externe audits;
- tijdens een (2e) bedrijfsdag in september het thema integriteit alle aandacht te geven: integer handelen is voor een corporatiemedewerker heel belangrijk, omdat we zorgvuldig moeten omgaan met het maatschappelijk geld;
- een jaarlijkse rapportage aan het MT, de OR en de RvC;
- op de introductiedag voor nieuwe medewerkers aandacht te hebben voor de integriteitscode.
Agressieprotocol en agressieprocedure
Woonforte heeft een agressieprotocol. Deze wordt ook behandeld bij de introductie van nieuwe medewerkers. Er is veel aandacht voor preventie en opleidingen.
Incidentmeldingen
6
(2021: 7)
Asbestincidenten
We blijven aandacht besteden aan asbestherkenning bij medewerkers en aan een heldere communicatie naar bewoners toe.
Gemelde incidenten
1
(2021: 3)
Exitgesprekken
Het is lastig als medewerkers weggaan. Toch is een bepaalde mate van doorstroming prettig om frisse ideeën, meningen en nieuwe competenties binnen te halen.
Medewerkers uit dienst
10
(verloop: 8%)
Personeelstevredenheid
Er is opnieuw een werkdrukscan uitgevoerd. De resultaten hiervan zijn op bijna alle onderdelen positiever dan de resultaten van het voorjaar van 2021. Een groot deel heeft positiever gescoord op plezier in het werk, minder werkdruk, meer inspraak in het werk en ervaart een prettigere relatie met direct leidinggevende en collega's. Er zijn wel verschillen tussen de afdelingen.
Trainen van medewerkers en versterken van de (interne) organisatie
We organiseren trainingen en coaching (in company en individueel) gericht op het upgraden vakkennis, vaardigheden en persoonlijke effectiviteit. Er waren trainingen over het verduurzamen van bestaande bouw, conceptueel bouwen, ZAV (Zelf Aangebrachte Voorzieningen) en een calamiteitentraining. Daarnaast waren er verdiepende workshops zoals omgaan met agressie, individuele (stress) coaching, persoonlijke effectiviteit en verzuimworkshops voor leidinggevenden.
We willen het ziekteverzuim verlagen door o.a. te informeren over psychische sociale belasting en actief hulp hierin aan te bieden.