Spring naar inhoud

Doel 3: Onze huurders wonen in een kwalitatief goede woning.

4.1 Doelen en ambities

  • Wij streven naar het behouden van een gemiddelde conditiescore van minimaal 3.
  • Onze huurders zijn net zo tevreden over hun huis als huurders van vergelijkbare corporaties in Nederland. Hiervoor gebruiken we de Aedes Benchmark.

4.2 Onze aanpak

Wij voeren adequaat onderhoud uit aan onze woningen.

Huurders kunnen via klantgestuurd onderhoud hun keuken, badkamer en toilet vernieuwen als de afschrijvingstermijn is verstreken.

Wij renoveren en moderniseren woningen die verouderd zijn. Wanneer de kosten niet in verhouding staan tot de mogelijk te halen kwaliteit kan sloop een betere optie zijn.

Als iets stuk is, repareren wij dat binnen 14 dagen. 

Wij nemen maatregelen om bovenmatige hitte in woningen te voorkomen. 

Wij nemen maatregelen om wateroverlast door hevige regen te voorkomen.

4.3 Investeringen in onderhoud

Activiteiten en resultaat 2022

Onderhoud

Planmatig onderhoud

€ 9,6 miljoen

Contractonderhoud

€ 4 miljoen

Reparatieonderhoud

€ 3,7 miljoen

Mutatieonderhoud

€ 4,4 miljoen

Renovatieonderhoud

0,2 miljoen

(dit zijn narooikosten van renovatieprojecten die in 2021 grotendeels zijn opgeleverd)

Klantgestuurd onderhoud

€ 2,2 miljoen

(dit zijn 297 onderdelen (keukens, badkamers of toiletten)

Klantgestuurd onderhoud

We zijn in 2022 gestart met de eerste projecten volgens het herijkt klantgestuurd onderhoud van badkamers, keukens en toiletten. Vanaf de herijking ontvangen de huurders een brief als de afschrijvingstermijn verloopt van badkamer, keuken en/of toilet. Dan kunnen zij zich aanmelden voor een vervangingstraject van deze onderdelen volgens vooraf gedefinieerde kleurkeuzes.

Rookmelders in alle huurwoningen

Per 1 juli 2022 zijn rookmelders op elke etage van een woning verplicht. We hebben in 2022 in bijna al onze huurwoningen de verplichte rookmelders (op elke verdieping) laten plaatsen. Bij 122 huurders is dit niet mogelijk gebleken, bijvoorbeeld door weigering. Tegen de weigeraars gaan we een rechtszaak aanspannen om alsnog de verplichte rookmelders te kunnen plaatsen.

Hittestress en wateroverlast

We hebben een enquête met als thema woningkwaliteit verstuurd aan 7.873 huurders. Hierin hebben we ook gevraagd naar de mate van hittestress en hoe huurders deze in hun huurwoning beleven. Met de resultaten (respons van bijna 2.500) gaan we aan de slag per buurt. Oplossingen zoals zonwering plaatsen e.d. werken we in een plan van aanpak uit. Daarnaast werken we in samenwerking met de gemeente aan digitale themakaarten voor hittestress en wateroverlast en zoeken uit in welke buurten de problemen het meest urgent zijn.  

In alle nieuwbouwprojecten zijn thema's als hittestress (en ook duurzaam verwarmen en koelen van woningen) en wateroverlast sowieso onderwerpen om oplossingen voor te vinden in het licht van het opvangen van de gevolgen van klimaatverandering.

Versie:
v6.2.23

Met iWink Report maak je professionele online publicaties. Publicaties die je online, in print en als PDF-download kunt aanbieden.

En daarmee voldoe je direct aan de WCAG-wetgeving rond digitale toegankelijkheid.

Eenvoudig, veilig en efficiënt.

Meer over iWink Report